maandag 14 maart 2011

Koeklolly's


Ik kreeg vraagjes over de koeklolly's. Vandaar even een berichtje over deze koekjes.

Wij hebben het koekjesrecept van Peggy Porschen gebruikt. Het voordeel van dit recept is dat de koekjes niet vervormen.
Het recept is:
200 gram suiker (of 150 gram suiker en 50 gram vanillesuiker)
200 gram roomboter
400 gram bloem
1 ei
eventueel een snufje zout
Hier kan je uitleg vinden over hoe je het deeg maakt.


Voor de stokjes heb ik maiskolfprikkers gebruikt waar ik de puntjes van heb afgeknipt. De prikkers zijn 5 millimeter dik. Daarom heb ik het deeg uitgerold op een centimeter dikte.

De koekjes zijn klaar als de zijkant begint te kleuren. Direct nadat de koekjes uit de oven komen, kan je het stokje erin prikken. De koekjes zijn dan nog zacht. Maar ze worden hard als ze afkoelen.
Op de foto staat de uitsteker die ik gebruikt heb (round and wavy van PME), maar uiteraard zijn alle uitstekers te gebruiken.

Nadat de koekjes afgekoeld zijn, kan je ze versieren met royal icing. Ik maak zelf royal icing met eiwitpoeder. Hier staat dat recept. Je kan de icing kleuren met voedingskleurstof.


Om de koekjes met icing te versieren, spuit je eerst met een fijn spuitmondje de contouren met dikkere icing. En daarna vul je het op met een spuitmondje met een groter gat en met vloeibaardere icing (meer water bijvoegen of minder poedersuiker erbij doen). Alleen zijn mijn kids nog te klein om met een spuitzak te werken en ze wilden graag zoveel mogelijk helpen. Daarom heb ik voor het opvullen een flesje met een groot gat gebruikt. Met een spateltje heb ik de icing daarna netjes glad gestreken.
Ik koop deze flesjes en de maiskolfprikkers bij de Sligro, maar waarschijnlijk zullen ze ergens anders ook te koop zijn.

Wij hebben daarna de koekjes nog met smartjes versiert. Deze druk je in de nog natte icing. Als de icing hard geworden is, zitten de smarties goed vast.
Smarties die in de kleine uitdeeldoosjes zitten, zijn een stuk kleiner van formaat dan die in de grote zakken. De kleine Smarties paste mooi in de golfjes.

Als iemand nog een vraag heeft, hoor ik het graag.
Groetjes,
Lia

7 opmerkingen:

  1. Wat ontzettend leuk dat je zo'n geweldige uitgebreide beschrijving hebt gegeven van je koeklolies. Ik zal eens kijken wat voor stokjes ik kan vinden, heb nu alleen maar van die lange satéprikkers maar die zijn niet zo dik.
    Ik ga dit zeker zelf maken en vind het een super leuk idee om als traktie te maken voor Yara als ze jarig is.
    Nogmaals bedankt ook voor het mailtje dat je me stuurde!
    Groetjes Michaja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat lief dat je zo'n duidelijke beschrijving hebt gemaakt!
    Dank je wel!
    Groetjes Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze zien er heerlijk uit Lia, een hele leuke traktatie voor kinderen, alhoewel....Ik ben geen kind meer, maar lust ze ook hoor hahah!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. die zien er echt leuk uit, en ze smaken vast heerlijk!!
    groetjes, Johanna

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leukertjes zijn dit!!! Lekker uitleven in je bak ideen.

    BeantwoordenVerwijderen