vrijdag 9 maart 2012

Houten paaseieren en koekjes


Soms komt mijn man thuis en vraagt zich dan hardop af wat ik nu weer voor iets raars bedacht heb. Zo ook met deze paaseieren.

Ik had zin in iets kleurrijks en wilde iets doen met de stukken hout die ik bewaard had. En zo ontstonden deze paaseieren. Ze varieren in hoogte van 35 cm tot 42 cm. De stippen zijn gemaakt met woodsies.


Op de foto's is het minder duidelijk te zien, maar de nerven zijn nog zichtbaar. Wat mij betreft, geeft ze dat net wat extra's.

Vandaag was Isa aan de beurt om op school koekjes uit te delen na de weeksluiting. Op haar verzoek bakten we koeklollies.


Om koeklollies te maken, rol je het deeg wat dikker uit zodat er een stokje in past. Direkt na het bakken zijn de koekjes nog zacht en kan je er stokjes in prikken. Als ze afgekoeld zijn, zitten de stokjes goed vast.
Voor de stokjes gebruikte ik maiskolfprikkers, waar ik de scherpe puntjes van afgeknipt heb.

De koekjes versierden we met icing (glazuur) waar we smarties en mini choco confetti in drukten.


In de week voor de voorjaarsvakantie was het juffendag op school. De juffen vierden die dag gezamelijk hun verjaardag.
Een bijna koekjespot leek me een leuk cadeau. En de meiden waren meteen enthousiast over dat idee.
Met heel veel overgave werden de ingredienten voor de koekjes tot op de gram nauwkeurig door de meiden afgemeten.

Het oorspronkelijke idee is van Bakerella. En kan je hier vinden. Op meerdere blogs vond ik een vertaling van het recept en voegde alle tips samen zodat we op deze potten uit kwamen.
De ontvanger moet enkel nog boter en een ei toevoegen, en kan dan koekjes bakken.


De twee meiden hebben samen vijf juffen. Dus ze waren wel even zoet. Uiteraard wogen we ook meteen de ingredienten voor onszelf af.


In de vakantie bakten de meiden daarmee deze koekjes.


Nou moet ik toegeven dat ze door de uitgelopen kleurtjes er wel wat raar uit zien. Maar geloof me, deze koekjes met onder andere M&M's, chocoladestukjes, pinda's en havermoutvlokken smaken verrukkelijk!

Iedereen alvast een fijn weekend!
Lia

3 opmerkingen:

  1. Dat ziet er vrolijk uit met die gekleurde eitjes, leuk idee! Liefs Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lia ik ben altijd helemaal onder de indruk ik weet het ik het blijf het maar zeggen he. Maar wat een leuk idee weer voor de juffen. Volgens mij word jij goed ingezet al hulpmama of heb ikhet mis?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erg leuk je bijna koekjes potten.
    De paaseieren zijn super.
    Groetjes en een fijn weekend.
    Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen